Måste man göra reklam för jobbet?
Nu var det dags igen. Chefen ville att Sofia skulle vara ansiktet utåt i en marknadsföringskampanj för en ny produkt. Men hon var ju anställd för att skriva copy, inte vara med på bild. Måste hon ställa upp?
Nu var det dags igen. Chefen ville att Sofia skulle vara ansiktet utåt i en marknadsföringskampanj för en ny produkt. Men hon var ju anställd för att skriva copy, inte vara med på bild. Måste hon ställa upp?
Sofia jobbar med copy för en e-handel sedan några år tillbaka. När hon anställdes i företaget bad chefen henne att vara ansiktet utåt i en kampanj för en ny produkt.
Sofia ville förstås visa framfötterna och ställde upp men ångrade sig då kampanjen gick brett i sociala medier och gav upphov till mängder av tveksamma kommentarer.
Nu är det dags igen. Chefen vill att Sofia ska vara modell i en ny kampanj.
Det var därför Sofia, som är medlem i Unionen, nyligen ringde till sina rådgivare för att bolla frågan. Hon berättade hon att hon försökt att säga nej, men att hennes invändningar konstant avfärdats som blygsamhet. Nu ville hon veta vilka rättigheter hon har.
Kan chefen kräva att Sofia ska göra reklam för företaget?
Tina Johansson är en av medlemmarnas rådgivare på Unionen och den som tog emot samtalet. Den första frågan hon ställde tillbaka till Sofia var om det stod något om medverkan i marknadsföring i hennes arbetsbeskrivning.
Där stod att hennes uppdrag var att skriva copy till annonserna, men inget om att vara ansiktet utåt eller på annat sätt medverka själv på bild. Att chefen avfärdade hennes motvillighet som blygsamhet irriterade henne särskilt.
- Eftersom hon redan försökt med chefen rekommenderade jag Sofia att också prata med arbetsmiljöombudet på arbetsplatsen, och förklara att tanken på medverkan i reklamkampanjer orsakar henne stress och oro och att det faktiskt inte ingår i hennes yrkesroll.
- Jag rådde henne också att ta upp att hon känner sig obekväm med att bilderna sprids i sociala medier. Det handlar ju om integritet och det menar jag att arbetsgivaren behöver respektera.
Samtidigt skulle arbetsgivaren rent teoretiskt kunna argumentera för att det vore arbetsvägran att inte ställa upp, konstaterar Tina Johansson.
- Om det stod i Sofias anställningsavtal att hon förväntades medverka i marknadsföring av företagets produkter, utan tydligare definition hur, skulle arbetsgivaren teoretiskt kunna mena att även detta skulle ingå. Särskilt som hon medverkat förr.
Hur skulle Sofia agera i så fall?
- Jag bad henne att genast höra av sig om det skulle gå så långt, att arbetsgivaren hotade med arbetsvägran. I så fall skulle jag skicka ärendet vidare till en ombudsman som skulle kunna komma ut till företaget och stötta Sofia i dialogen med arbetsgivaren direkt.
Det finns också flera lagar och regler som kunde ge stöd till Sofias rätt att slippa medverka på bild i arbetsgivarens marknadsföringskampanj.
- Arbetsmiljölagen: reglerar arbetsgivarens ansvar för de anställdas arbetsmiljö
- OSA, föreskrifterna för organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA, Afs 2015:4)
- GDPR: rätten att bli glömd kallas en viktig del i det större dataskyddsdirektivet GDPR.
- Anställningsavtalet: är en ramsättning för arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet och beskriver ditt förväntade åtagande.
- Sedan kan man ju också fundera på hur bra bilder det blir när modellen inte vill bli fotograferad eller filmad, konstaterar Tina Johansson. Blir det bra reklam?
*Medlemmen Sofia heter egentligen något annat.