Håll en levande dialog med din chef
Det finns ingen lag som ger dig en direkt rätt att gå på kurs eller utbildning under arbetstid, men det ligger i allas intresse att du och dina kollegor har uppdaterade yrkeskunskaper. Ingen arbetsgivare vill halka efter när det gäller personalens kompetens.
- Kom ihåg att också du själv har ett ansvar för att driva din
kompetensutveckling
– så eftersträva en levande dialog med din chef kring dina kompetensbehov.
- Tänk på att
kompetensutveckling
är något som sker i varje situation där du lär dig och utvecklas, oavsett om det sker genom studier på högskolan, kurser, praktik eller i det dagliga arbetet. Det finns alltså flera möjligheter till
kompetensutveckling
som du kan diskutera med din chef.
Extra kompetensmöjligheter med kollektivavtal
Om din arbetsplats har
kollektivavtal
ökar dina möjligheter att regelbundet uppgradera din kompetens. I det så kallade utvecklingsavtalet, som finns som en del av de flesta
kollektivavtal
, framgår att det är viktigt att de anställda ges möjligheter till vidareutveckling av sina yrkeskunskaper.
- Din arbetsgivare har huvudansvaret för att du och dina kollegor har den kompetens som krävs för att utföra ert arbete idag och i framtiden. Arbetsgivaren står för kostnaderna och anställnings- och löneförmåner påverkas inte.
- Det kan också finnas ett lokalt kollektivavtalet just på din arbetsplats med egna avtal eller paragrafer som kan reglera och beskriva vem som ansvara för vad, ställer upp ramar för hur arbetet med
kompetensutveckling
ska gå till och förtydligar hur medarbetarna ska kunna få inflytande över den egna kompetensutvecklingen.
- Med
kollektivavtal
på din arbetsplats har du också vissa möjligheter att få en kortare utbildning betald och/eller ersättning för förlorad arbetsinkomst genom den omställningsorganisation som finns kopplad till kollektivavtalet.
Vill du se vad som står om
kompetensutveckling
i ditt
kollektivavtal
, logga in på unionen.se.