Öppna löner en bit på vägen - men det krävs mer för jämställda löner

Förslag om nya regler kring lönekartläggning och rätt för arbetstagare att få veta mer om löneläget är en bit på vägen - men mer krävs för ett systematiskt jämställdhetsarbete.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 04 juni 2024

Utredaren Jonas Malmberg överlämnade den 29 maj sina förslag om EU-direktivet om insyn i lönesättningen ska genomföras i svensk rätt till jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg.

Förslagen innebär att en rad nya regler införs i diskrimineringslagen. Bland annat föreslås ett helt nytt kapitel om insyn i lönesättningen och lönekartläggning . Arbetssökande och arbetstagare får en rad nya rättigheter genom att få rätt till information om löneläget hos arbetsgivaren och regelverket om lönekartläggning och samverkan med facket blir mer omfattande. Större företag med över 100 anställda ska också ta fram en lönerapport med jämna mellanrum och i samverkan med facket.

Det här tycker Unionen

Unionen anser att ett systematiskt jämställdhetsarbete bäst regleras i kollektivavtal . Unionen beklagar därför att förslaget till nya regler i diskrimineringslagen inte i högre grad kan ersättas med överenskommelser i kollektivavtal , till exempel i fråga om hur arbetet med lönekartläggningar för jämställda löner bäst kan och bör drivas på de enskilda arbetsplatserna. Detta är dock inte en brist vi kan skylla på den svenska utredningen - det beror på att EU-direktivet tyvärr inte innehåller någon öppning för sådana avvikelser. Unionen kommer dock framöver fortsätta hålla hårt i vår käpphäst och även framöver driva på för avtalslösningar.

Förslagen utmanar i viss mån också den svenska modellen för hur vi löser tvister genom att det införs nya tidsfrister för att driva ett ärende om lönediskriminering i domstol. Vi är också kritiska till att reglerna i vissa delar är väldigt detaljerade, till exempel i fråga om rapportering av olika lönemått.

Unionen välkomnar dock i stort förslagen som ger arbetssökande och arbetstagare bättre insyn i lönerna på en arbetsplats. Vi tror att ökad insyn i lönesättningen kan vara något positivt för jämställdheten. Vi hoppas att nya regler i dessa delar i sin tur kan skapa ett ökat tryck på arbetsgivare att genomföra ett gediget arbete med lönekartläggning och analys och att jobba aktivt med jämställda och sakliga löner.

Det är också positivt att utredningen föreslår nya och tydligare regler om arbetsgivarens skyldighet att samverka med facket och i vilka frågor samverkan måste ske. Detta är en fråga som vi har drivit bestämt och konsekvent genom TCO och vi kan glädjande konstatera att utredaren har tagit intryck.

Unionen kommer fortsätta att bidra aktivt med synpunkter via TCO när betänkandet nu skickas ut på remiss. Vår förhoppning är att de nya lagregler som ska träda i kraft sommaren 2026 ska kunna bidra till målet om lika lön för lika arbete samtidigt som regelverket i sin helhet ska bli sådant att det fungerar - och levererar - inom ramen för den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Miljöbild på Unionens förbundsordförande Peter Hellberg intill en vägg

Peter Hellberg