Det kändes inte schysst att den som argumenterade bäst för sin sak kunde få högsta löneförhöjningen, snarare än den som presterade. Så facket tryckte på om att följa löneprocessen. ”Nu är det mer rättvist”, säger klubbordförande Hanna Klumbies.
Kommunikationsbyrån Spoon Agency tecknade
kollektivavtal
hösten 2019. Innan dess fanns det ingen självklar struktur för hur löner sattes, menar Hanna Klumbies ordförande i fackklubben Göteborg.
– Då var det mer häjkon bäjkon, och de som var duktigast på att argumentera för sin sak fick högsta påslagen. Nu finns det en
löneprocess
att följa, och den kan tyckas lite fyrkantig ibland, men lönesättningen blir inte lika subjektiv utan mer rättvis, säger Hanna Klumbies.
Vill få insyn i vad som pågår
Hanna Klumbies valdes till
arbetsplatsombud
när företaget fick
kollektivavtal
, för att sedan bli styrelsemedlem när klubben bildades. Sedan 2022 är hon ordförande i klubben.
– Jag var nyfiken på att få en annan insyn i företaget, och vill kunna påverka saker. Kanske för att jag är uppvuxen med ett engagemang, min pappa är 84 år och förtidspensionerad sedan 40 år tillbaka, men är fortfarande med i sitt tyska fackförbund.
Det är givande att känna sig behövd.
Vad har det gett dig?
– Det är väldigt lärorikt, jag har gått många kurser som Unionen erbjuder, där jag lärt mig mycket om lagar, regler och juridik. Det känns bra att kunna påverka, och det är givande att känna sig behövd, att jag gör något som är bra för fler.
Lyssnar och backar medlemmar
Företaget har ingen HR-avdelning, och det händer att nyanställda därmed undrar vem de ska vända sig till om de exempelvis inte är sams med chefen.
– Då kan de komma till oss. Ibland vill man mest ha någon som lyssnar, andra gånger behöver man information om vad som gäller för att känna sig stärkt. Vi kan tillsammans ta ett möte med chefen, eller så tar vi från fackets sida samtalet själva – beroende på vad medlemmen vill. Det ger en viss tyngd gentemot arbetsgivaren att vi är med, då vi i klubben har koll på lagar och regler.
Hur gör du när du själv inte har all kunskap?
– Då läser jag på, frågar vår centrala
ombudsman
här i Göteborg, eller ringer Unionens telefonrådgivning. De är båda fantastiska!
Grät när kollegor skulle sägas upp
Under hösten 2023 sattes Hannas kunskaper lite extra på prov då företaget behövde säga upp personer på grund av
arbetsbrist
.
– Det kändes supertungt att få
förhandlingsframställan
och jag grät när jag öppnade mejlet. Även om det här handlade om roller, så var det ganska tydligt vilka personer det gällde, bland annat en av mina närmsta kollegor.
Hon säger att den första instinkten var att försöka rädda jobben, att hitta andra lösningar. Det gick tyvärr inte.
– Jag och min styrelsekollega hade samtal med personerna enskilt, lyssnade in vad de ville, om de ville göra anspråk på andra tjänster eller hade andra önskemål. Jag tror att det var värdefullt för de berörda att de inte var ensamma i förhandlingarna. De hade personer som tog reda på fakta, backade och förhandlade för dem. Så även om jag kände mig stundtals maktlös, underströk de flera gånger att ”tack för att ni finns.”
Även chefer frågar facket om råd
Det var även viktigt att informera alla medlemmar om processen.
– Uppsägningar föder ju oro i hela gruppen, så vi hade ett medlemsmöte där vi berättade om de olika stegen och folk fick ställa frågor. Med kunskap blir man tryggare.
Hanna berättar att facket och företaget har ett fint samarbete.
– Det händer att arbetsgivaren kommer till oss och frågar vad som gäller. Ibland kan vi svara och ibland hänvisar vi dem vidare till arbetsgivarorganisationen Almega, men det känns ändå som ett gott tecken på att de har tillit till oss och vår kunskap.
Hannas bästa tips
Gå de kurser som erbjuds, du lär dig massor.
Ta hjälp. Tro inte att du måste kunna eller lösa allt själv. Telefonrådgivningen är fantastisk! Jag har ringt dit så många gånger.
Försök få fler engagerade, så att ni kan dela på arbetet.
Beställ snabbguide till fackligt uppdrag
Signa upp för mer info om hur det funkar praktiskt, vilka möjligheter som finns och hur du tar nästa steg.