Om du jobbar som säljare eller av andra orsaker måste köra bil i tjänsten kanske det känns smidigast att du kör din egen bil, om du har en.
Men du har ingen skyldighet att använda din egen bil om ni inte kommit överens om det, tvärt om bör arbetsgivaren i första hand ge dig tillgång till tjänstebil eller hyrbil.
Om ni ändå kommer överens om att du använder din egen bil, så bör du ta reda på vilken ersättning du får för det – innan du gasar iväg!
Kolla först att...
- Kolla om det finns ett resereglemente på arbetsplatsen. I så fall är det där du bör hitta uppgifter om vad som gäller ersättning för egen bil i tjänsten.
- Kolla också om det står något i ditt enskilda
anställningsavtal
om att använda egen bil i din tjänsteutövning. Det är inte ovanligt att det regleras där. (Däremot är det ovanligare att den typen av regleringar finns i
kollektivavtal
.)
- Förhandla själv. Finns inget reglemente och står inget om bilkörning i ditt
anställningsavtal
bör du definitivt förhandla ersättningen med din chef själv. Ta hjälp av dina fackliga förtroendevalda på arbetsplatsen eller hör av dig till dina rådgivare om du behöver hjälp.
- Skatteverket har fastställt ett skattefritt schablonvärde på 18.50 kronor per mil du kör i tjänsten, så det är en vanlig ersättningsnivå. Men inte riktigt tillräcklig:
- Unionen rekommenderar att du förhandlar en högre ersättning än Skatteverkets schablonbelopp, eftersom det ligger väl i underkant räknat mot vad det kostar med bilens slitage. Unionen menar att du bör ha åtminstone 19.50 kronor per mil körd i tjänsten för slitage, det vill säga utöver de 18,50 kr per mil som Skatteverket har fastställt.
Med en högre ersättning än den skattefria måste du såklart betala inkomstskatt för den överskjutande delen – de grundläggande 18.50 kr/mil ska vara fortsatt skattefria.
- Om du inte skulle få någon ersättning från din arbetsgivare för dina tjänsteresor med egna bilen bör du istället göra avdrag i din inkomstdeklaration.
- Betalar du drivmedel själv, får du enligt Skatteverket göra avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel.
För en laddhybridbil som kan drivas både med el och med diesel får du göra avdrag med det högre beloppet, det vill säga med 9,50 kronor per mil. Det ligger även ett förslag på regeringens bord från Skatteverket om förenklad milersättning som även omfattar laddning av rena elbilar
- Se över dina försäkringar. Vem blir till exempel ersättningsansvarig om du skulle bli inblandad i en trafikolycka? Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera vad som gäller innan du går in i
förhandling
om ersättning. Var också noga med att vara överens med arbetsgivaren om vad som händer ifall bilen går sönder - är det arbetsgivaren eller du själv som ansvarar för att hitta en ersättningsbil? Det finns inga generella regler här, men det är viktigt att du och din chef är överens om hur ni hanterar saken innan något inträffar.
- Arbetsmiljöverket ställer inte samma krav på privata bilar som på tjänstebilar. Men om du kör mycket i tjänsten så är ju bilen en del av din arbetsmiljö, vilken arbetsgivaren har ansvar för. Arbetsgivaren bör därför ha ganska bra koll på hur säker din bil är och hur det står till med underhållet, eftersom det är direkt förbjudet att tillåta en arbetstagare att använda en bil som inte är fullt trafiksäker i tjänsten.