Det finns en föreskrift hos Arbetsmiljöverket som heter Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), även kallad OSA. I den pekas det ut vilka huvudområden som arbetsgivare behöver förebygga och hantera genom systematiskt arbetsmiljöarbete. Det gör att du som
arbetsmiljöombud
kan ställa krav på en god arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar för den sociala och organisatoriska arbetsmiljön tydliga.
Föreskrifterna pekar ut tre viktiga huvudområden:
-
Hög arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling
-
Krav på att chefer utbildas inom dessa områden
-
Sätta organisatoriska och sociala mål tillsammans med arbetstagarna
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innehåller regler som samverkar med föreskrifterna för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det betyder att de sociala och organisatoriska frågorna ska ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vad menas med organisatorisk och social arbetsmiljö?
Den organisatoriska arbetsmiljön innefattar hur arbetet ordnas och styrs på arbetsplatsen. Det handlar till exempel om villkor och förutsättningar att kunna utföra sitt arbete utifrån hur organisationen är uppbyggd och hur ledarskapet ser ut.
Exempel:
Den sociala arbetsmiljö handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Exempel:
-
Arbetsförhållanden som arbetsbelastning
-
Stress och krav i arbetet
-
Upplevelse av rättvisa i ledarskapet
-
Gruppdynamik
-
Möjlighet till variation av arbetsuppgifterna
-
Befogenheter och ansvar eller hur arbetet är organiserat och liknande
Andra viktiga begrepp är ohälsosam arbetsbelastning, krav i arbetet, resurser för arbetet och kränkande särbehandling.
Arbetsgivarens ansvar
Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt har arbetsgivaren. Medarbetarna ska också medverka i arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren ska också samverka med arbetsmiljöombudet. Mer om ansvaret för att skapa en bra arbetsmiljö
Arbetsgivare har ett ansvar för att organisera arbetet
Enligt föreskrifterna ska det finnas en balans mellan krav i arbetet och de resurser som finns. Reglerna innebär att din arbetsgivare har ett ansvar för att organisera arbetet så att de anställda inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Här hittar du mer information om arbetsanpassning och rehabilitering.
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innehåller regler som samverkar med föreskrifterna för det systematiska arbetsmiljöarbetet. För arbetsgivaren betyder det att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön tydligare måste ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.