Arbetsmiljöarbete funkar bäst tillsammans
Som
arbetsmiljöombud
är du kollegornas valda
ombud
i arbetsmiljöfrågor. Det handlar till stor del om att tillsammans med arbetsgivaren undersöka arbetsmiljön, genomföra de åtgärder som krävs för att minska eller ta bort risker och att sedan följa upp verksamheten för att förebygga ohälsa och olyckor. I detta ingår det även att hantera frågor kopplade till stress.
Du som
arbetsmiljöombud
har inget eget ansvar för arbetsmiljön eller arbetsmiljöarbetet, det har arbetsgivaren. Men arbetet fungerar bäst när chefer,
arbetsmiljöombud
,
klubb
och övriga anställda gör arbetet tillsammans.
För att klara ditt uppdrag behöver du ha utbildning. Gå kursen Bättre arbetsmiljö BAM, så fort du har fått uppdraget som
arbetsmiljöombud
. Kursen ger dig grundläggande kunskaper i arbetsmiljö och metoder att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna på din arbetsplats.
Vanliga utmaningar kopplade till stress i din roll som arbetsmiljöombud: