Efter Northvolts konkurs: “Oerhört tungt för våra medlemmar – nu måste kompetensen tas tillvara"
Peter Hellberg, förbundsordförande på Unionen, kommenterar Northvolts konkursbesked.
Peter Hellberg, förbundsordförande på Unionen, kommenterar Northvolts konkursbesked.
Publicerad 14 mars 2025
Det har varit en omtumlande tid för anställda på Northvolt. I september varslades 1 600 anställda om uppsägning – och i onsdags kom beskedet att Northvolt försatts i konkurs. Unionen har närmare 1 300 medlemmar på företaget som kämpat och hoppats på att företaget skulle klara sig igenom krisen, men de står nu inför en oviss framtid.
– Det här är ett hårt slag för våra medlemmar och vi gör allt vi kan för att stötta dem genom den svåra situationen. Vi kommer inleda en dialog med konkursförvaltaren för att säkerställa att våra medlemmars intressen tillvaratas. Vi vet att många har frågor och för dem finns vi till hands. Direkt efter att konkursbeskedet kom från Northvolt skickade vi ut information till våra medlemmarna om vad som händer nu. Konkursen betyder inte att verksamheten stannar av utan våra medlemmar kommer fortsätta att jobba som vanligt tills annat besked kommer från konkursförvaltaren, säger Peter Hellberg, förbundsordförande på Unionen.
Sedan Northvolts ekonomiska problem uppdagades har Unionen arbetat för att hitta lösningar och påtalat behovet av ökad samverkan mellan politiker, kommuner, industrin och regionerna för att skapa möjligheter för de som drabbats och säkerställa att kompetensen som byggts upp på Northvolt inte går förlorad
– De anställda på Northvolt har viktiga kompetenser som behövs för den gröna omställningen. Samtidigt växer nya batterifabriker fram, bland annat i Västra Götaland. Därför har vi lyft behovet av att stärka samarbetet mellan centrala aktörer, så att kompetensen kan tas tillvara.
Unionen kommer att fortsätta kämpa för medlemmarna och stötta dem genom den här svåra situationen.