”Vi har hjälpt folk att få heltid”

Precis som de flesta callcenterföretag har Webhelp många både unga, prov- och timanställda. Då är det inte alltid lätt att hävda sig i förhandling. Därför steppar fackklubben ofta in och kräver en högre anställningsprocent än vad som först erbjuds.

Therese Pettersson, klubbordförande, Webhelp

Therese Pettersson, klubbordförande, Webhelp

"Jag gillar inte att sitta på min kammare och gnälla, det är bättre att agera och förändra saker." 

Det hela började med ett problem. Therese Pettersson hade blivit lovad ett visst schema när dottern började dagis, för att få ihop hämtning och lämning. Men när det väl var dags ställde chefen inte alls upp på överenskommelsen. Hon kontaktade fackklubben, och fick hjälp. Efter det tänkte Therese att hon måste vara långtifrån den enda med liknande problem.

- Jag gillar inte att sitta på min kammare och gnälla, är något fel så vill jag agera för att förändra saker.

Svarar på frågor man inte vågar ställa till chefen

Så av sina 15 år som anställd har hon varit fackligt aktiv i 13 år. Therese jobbar på callcenterföretaget Webhelp i Kalmar, ett företag med många unga anställda. Det innebär att en av hennes viktigaste uppgifter är att finnas till hands för diverse funderingar.

Jag svarar på frågor man inte vågar ställa till sin chef. Andra gånger vill man veta svaret säkert innan man går in i en diskussion med chefen. Frågorna handlar om alltifrån om man får ändra schema när det ligger låst, till om företaget kan tvinga en att komma tillbaka till kontoret efter pandemin.

Therese får också många frågor om ledighet, som när man behöver meddela arbetsgivaren att man ska vara studieledig eller föräldraledig. Frågor om semester är också vanliga. För ett tag sedan fick jag frågan: Måste jag ta semester? Och måste jag vara ledig när jag har semester, eller kan jag bara ta ut pengar?

- Mitt svar var ganska snabbt att oavsett så behöver du semester, skrattar Therese.

 Jag upplever att när folk kommer till mig är de ofta oroliga och kan ha byggt upp olika föreställningar, men de slappnar av när de vet vad som gäller.

Inte sällan får hon hjälpa till och reda ut om det har blivit fel på lönen, eller om företaget missat att betala ut semesterdagar.

- Är man fundersam så kikar vi på lönespecifikationen tillsammans. Ibland var det inget fel, man var bara osäker på olika avdrag och tillägg. Andra gånger så räknar vi ut vad rätt summa är, och så tar i upp saken med chefen. Nio av tio gånger löser det sig.

På företaget finns många provanställda och timanställda. Vissa önskar såklart få en fast anställning, och där har Therese och de andra i klubben flera gånger varit med och förhandlat så att personer fått en högre anställningsprocent än vad som först erbjöds.

- Vi är inte orimliga. Har personen jobbat 25 procent, så kan vi inte yrka på heltidstjänst, men flera gånger har personer erbjudits halvtid, men vi har fått upp dem på heltid. En kvinna fick en fast anställning tidigare än tänkt, och då hörde hon av sig och sa att ’yes, nu har jag bokat den där resan till Kanarieöarna!’ Det värmde.

Therese bästa tips

  • Just do it! Är du sugen, så testa. Passar det inte dig, så kan du lämna över uppgiften till någon annan.
  • Var hungrig på kunskap. Ju mer du kan, desto roligare och enklare blir uppdraget. Och det finns massor av sätt att förkovra sig inom facket.

Läs fler berättelser från förtroendevalda

Uppdrag gör skillnad. För alla!

Som fackligt ombud får du äran att förbättra och göra skillnad för kollegorna på jobbet. Det är också utvecklande, lärorikt och roligt för dig själv!

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg