Ersättning för förtroendevald i Unionen

Som förtroendevald i Unionen kan du få ersättning i samband med ditt uppdrag.

Rätt till ersättning i ditt uppdrag

Du ska inte förlora ekonomiskt på att ta på dig fackliga uppdrag och engagera dig fackligt. Syftet med denna sida är att sammanställa din rätt till ersättningar i ditt uppdrag som förtroendevald.

Du som är förtroendevald i Unionen har rätt att få ersättning för förlorad arbetsförtjänst, resor och andra utlägg som du har i samband med ditt fackliga uppdrag.

Även som förtroendevald och egenföretagare har du rätt att få ersättning för förlorad arbetsförtjänst (möjlighet till schabloninkomst finns), resor och andra utlägg som du har i samband med ditt fackliga uppdrag.

Unionens rese- och mötesriktlinjer för förtroendevalda

Regelverk för det fackliga förtroendeuppdraget

Unionen följer lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen - förtroendemannalagen.

Vad kan du få ersättning för?

Om du har utlägg kopplat till förtroendeuppdrag som din arbetsgivare inte ersätter, kan du istället få ersättning från Unionen. Exempel på sådant som du kan få ersättning för är:

• Utlägg i samband med ditt uppdrag
  • Arvode som utgår enligt överenskommelse
  • Förlorad arbetsförtjänst
  • Ökade levnadsomkostnader i samband med resa (traktamente)

Hur går det till att få ersättning?

Om du har haft utgifter i ditt uppdrag som du önskar ersättning för behöver du registrera dessa i Flex, vilket är det verktyg som finns för hantering av ersättningar.

Ansök om ersättning

För att söka ersättning genom Flex behöver du logga in och vara förtroendevald.

Ersättning vid förlorad arbetsförtjänst

Förtroendemannalagen reglerar rätten till ledighet för dig som blivit utsedd att företräda de anställda på en viss arbetsplats.
Den fackliga ledigheten får dock inte vara större än vad som anses skäligt för förhållandena på arbetsplatsen.

• Om det fackliga arbetet gäller din arbetsplats ska arbetsgivaren inte göra något löneavdrag. Du ska bibehålla dina anställningsförmåner under ledighet för facklig verksamhet som rör din arbetsplats. Arbetsgivaren ska betala ut lön till dig som om du hade utfört arbete för dem.

• Om det fackliga arbetet inte gäller din arbetsplats, utan i stället ett uppdrag inom Unionen, kan arbetsgivaren göra ett löneavdrag. Du har rätt till ledighet för det fackliga uppdraget, men om det inte rör din arbetsplats kan arbetsgivaren dra av från din lön för den tid du inte står till arbetsgivarens förfogande.
    Om du är osäker är du välkommen att kontakta Unionen för hjälp med bedömning. Som förtroendevald är du prioriterad.

Vid ett fackligt uppdrag där arbetsgivaren gör ett löneavdrag, ersätter Unionen dig med en motsvarande summa som det arbetsgivaren dragit av i lön. Denna summa kallas ersättning för förlorad arbetsförtjänst.

Förlorade semesterdagar

Om du utför fackliga uppdrag för Unionen som kräver ledighet från arbetsgivaren kan detta påverka antalet betalda semesterdagar för dig. Om du förlorar betalda semesterdagar ersätter Unionen dig för detta.

Pensionsersättningar för dig med fackligt uppdrag

Unionen ser till att de förtroendevaldas pensionsavsättningar bibehålls även under fackliga uppdrag. Här är hur det fungerar för olika situationer:

Företag med enbart ITP 1:

• Om du är förtroendevald och född 1979 eller senare, rapporterar Unionen in förlorad arbetsförtjänst till Collectum. Collectum fakturerar sedan Unionen för pensionsavsättningen.
  • Unionen beräknar den uteblivna pensionsersättningen och kompenserar dig direkt med en kontantersättning. Du behöver själv placera medlen hos en pensionsförvaltare.
  • Om du är född 1978 eller tidigare, är direktinbetalning från Collectum inte möjlig. I stället behöver du och din arbetsgivare fylla i blanketten “Ledighetsintyg vid förlorad arbetsförtjänst” och kryssa i att arbetsgivaren endast har ITP1.

Företag med både ITP 1 och ITP 2:

• Om du är född 1979 eller senare omfattas du av ITP 1. Unionen rapporterar in förlorad arbetsförtjänst till Collectum, som fakturerar Unionen för pensionsavsättningen.
  • Om du är född 1978 eller tidigare omfattas du av ITP 2, en förmånsbestämd pension. Din pension påverkas normalt inte av frånvaron för fackligt uppdrag.

Om arbetsgivaren rapporterar in lägre pensionsgrundande lön till Collectum på grund av stor frånvaro för fackligt uppdrag (för en förtroendevald med ITP 2), bör du kontakta Unionen för hantering av situationen.

Registrera utlägg och ersättningar i Flex

Flex är Unionens system där förtroendevalda registrerar utlägg och ersättningar. Det kan vara traktamente, bilresa och utlägg för exempelvis parkering, förlorad arbetsförtjänst och arvode.

Hej förtroendevald! Behöver du hjälp med hur du ska göra?

Om du behöver hjälp med ersättning för förtroendevalda, så kan du kontakta supporten.

Help us make Unionen better

Did the information on this page help you?

Grade