I Thomas Spångbergs mejlfot står det Modern Workplace Sales Director. Själv kallar han sig säljchef, EMEA. Det senare står för området Europa, Mellanöstern och Afrika.
- Vi är en stor matrisorganisation på Microsoft. Ibland är det lite diffust vad folk gör, om man bara tittar på titlarna. Särskilt som alla titlar är amerikanska.
Ibland är det lite diffust vad folk gör, om man bara tittar på titlarna...
Vad gör du då?
- Jag driver nya produkter och tjänster inom den moderna arbetsplatsen, med mitt team som består av ett antal affärsutvecklare och säljare placerade på olika håll i Europa. Vi fungerar som ett stöd till den lokala säljorganisationen och i mitt uppdrag ligger att driva affären, leda teamet samt sammanställa och rapportera till moderorganisationen i USA.
Hur länge har du varit chef?
- Jag har jobbat på Microsoft i elva år och varit mellanchef i sju år. Dessförinnan var jag mellanchef på ett mindre företag, en startup, i tre år.
Hur kom du fram till att du ville bli chef?
- Det började nog faktiskt redan i lumpen, där fick jag min första ledarroll som gruppchef. Där upptäckte jag att det var kul att leda andra. Sedan byggde jag på det intresset med universitetsstudier med fokus på management och organisationsutveckling.
- Jag visste nog redan då att jag nog kommer att bli chef på ett eller annat sätt.
Det är faktiskt större att få erkännande från den enskilda medarbetaren.
Och så blev det. Vad är det som är så roligt med att vara mellanchef?
- Att bygga upp team är roligt. Men att ha bidragit till att en enskild medarbetare genomför något de inte själva trodde var möjligt, det är för mig verkligen superroligt och den främsta anledningen till varför jag vill vara chef.
- Det är faktiskt större, än att få erkännande från organisationen, att få det från den enskilda medarbetaren. Att få veta att man varit till stöd.
Varifrån söker du själv stöd, om du hamnar i en knepig situation i ditt ledarskap?
- Jag har förmånen att ha en bra chef över mig, så i första hand går jag dit. Men om man skulle känna att ens egen chef inte är tillgänglig eller rätt person för en viss fråga finns åtminstone i ett stort företag som Microsoft också möjligheten att vända sig till en annan chef eller till HR som är ett bra stöd i svåra situationer. Det kan vara mycket värt.
I podden Mellanchefer emellan ställs du inför en mycket jobbig situation, med en medarbetare som verkar ha en beroendeproblematik, beter sig illa och bryter mot företagspolicys. Hur kan man som mellanchef hantera sådant?
- Ja, en typiskt känslig situation. Jag skulle rekommendera att man tänker efter ordentligt vem förutom sin egen chef man känner förtroende för innan man tar upp en sådan misstanke kring en anställd. Kanske är det rätt att vända sig till HR och ett fackligt ombud. Är du medlem i ett fackförbund själv kan du också få stöd och råd därifrån. Man kan såklart också höra av sig till Alna och få stöd därifrån.