Här är det inte coolt att jobba för mycket
Camilla Agardh är chef på PR-byrån Invise, en ung arbetsplats med höga ambitioner - och fria tider. Där vill man inte att det ska vara coolt att jobba för mycket.
Camilla Agardh är chef på PR-byrån Invise, en ung arbetsplats med höga ambitioner - och fria tider. Där vill man inte att det ska vara coolt att jobba för mycket.
Published 10 Sept. 2019
Vad fasiken, det här är ju najs! Jag kan skapa en arbetsplats där folk trivs och kan vara sig själva!
Camilla Agardh baserade till en början sitt ledarskap på en uppfattning om hur en chef ”ska vara”. Men så tog hon och hennes kompanjon ett modigt beslut och då ändrades allt.
De införde fria arbetstider och i den vevan insåg Camilla Agardh att hon faktiskt kunde basera sitt ledarskap på hur hon fungerar själv - snarare än förväntningar utifrån andra chefers beteenden.
– Och när jag väl kommit så långt följde en ny våg av energi och driv. Vad fasiken, tänkte jag, det här är ju najs! Jag kan skapa en arbetsplats där folk trivs och kan vara sig själva!
Camilla Agardh har varit vd på Invise sedan 2012, en kommunikationsbyrå inriktad på så kallad Inbound Marketing (digital marknadsföring). Där arbetsleder hon och hennes kompanjon Fredrik Fernström, som också är vice vd, idag cirka 30 anställda.
Det som är lite speciellt med den arbetsplatsen är att de anställda har fria arbetstider och till och med kan ta ut semester när de vill. (Vill man ha fler semesterdagar än de betalda dagarna blir resterande obetalda, förtydligar Camilla Agardh.)
Därför att folk trivs bättre och då jobbar de bättre.
Det där med fria arbetstider var lite av en chansning, erkänner hon, men understryker att hela arbetsgruppen var med på att testa det.
– Det som är så intressant är att våra resultat har blivit bättre. Varför? Därför att folk trivs bättre och då jobbar de bättre! Det är ju inte så konstigt egentligen, var och en får möjlighet att förlägga sin arbetstid till när hen jobbar bra. Och den friheten vill man ju förvalta.
I podden Mellanchefer emellan berättar du att ni bland annat har en utvecklare som trivs bäst med att jobba om natten, och nu med de fria arbetstiderna kan göra det.
Men om en anställd jobbar tidigt om morgonen och någon annan mitt i natten – behöver inte du som arbetsledare jobba dygnet runt då?
– Självklart har jag perioder där det blir mer jobb. Mest för att jag tycker att det är så fantastiskt roligt. Men jag har också blivit mer mån om att ta hand om mig själv, delvis för att jag som ledare fungerar som en förebild och det är viktigt att jag förmedlar rätt känsla i bolaget.
I podden Mellanchefer emellan berättar Camilla Agardh också att de tillsammans kommit fram till regler för när man kan förvänta sig tillgänglighet från både kollegor och chefer, på arbetsplatsen. Det är viktigt, menar hon.
– Att ligga på gränsen till att bli utbränd och jobba på alldeles för mycket är inget jag vill uppmana någon till. Det jag vill förmedla är vikten av att jobba bra, inte mycket.
5 timmar känns som 30 minuter, idéer och lösningar flödar.
Hur jobbar man bra?
– Ha ha, svår fråga. Men jag tror att de flesta kan känna igen sig i att hamna i ett riktigt bra flow. 5 timmar känns som 30 minuter, idéer och lösningar flödar. För att kunna hamna där tror jag att man behöver kunna strukturera upp sin dag och sätta av en del av dagen för ”snabba puckar” och därefter våga stänga av notiser och sätta sig ostört. Att kunna planera det utifrån när man själv är som mest alert.
– Beroende på vad man jobbar med gillar jag också att kunna sätta mål för dagen, redan innan man öppnar mejlen. Och så går man hem när man är klar, snarare än att dra ut på arbetsuppgifter för att framstå som duktig. Det tycker jag är att jobba bra.
Som arbetsledare har du ju ett ansvar också. Hur ser du om någon mår dåligt?
– Vi är 30 personer i dag. Vi har en öppen kultur och en bra dialog och hyfsat täta uppföljningar. Jag skulle säga att många på bolaget är bra på att känna av varandra och flagga om någon ser trött ut eller verkar ha alldeles för många korta deadlines. Då tar jag en avstämning och helt enkelt frågar – hur mår du?
Träffas ni allihop någon gång eller kommer och går alla på olika tider på Invise?
– Vi har ett måndagsmöte varje vecka där nästan alla är med. I övrigt skulle jag säga att de flesta ändå ses på kontoret varje dag. Vi jobbar faktiskt hyfsat vanliga tider, skillnaden mot andra arbetsplatser är att det är fritt att välja själv (utanför eventuella deadlines och kundmöten).
Jag tror man som chef kan bli peppad och ta med sig tips på hur man kan komma igång med utveckling, till exempel kring arbetstid.
Varför ska man lyssna på podden Mellanchefer emellan?
– För det är en bra energi i den här podden! Intressanta samtal utifrån olika perspektiv. Jag tror att man som chef kan bli peppad och ta med sig tips på hur man kan komma igång med utveckling, till exempel när det gäller hur man kan tänka kring arbetstid.
Har du några tips kring det, hur ska man tänka?
– Jag skulle rekommendera att kommunicera tydligt vad som förväntas – av varandra. Till exempel om någon jobbar kväll och vill mejla en kollega som jobbar tidiga morgnar, då måste man få göra det, men det är lika viktigt att mottagaren vet att hen inte förväntas svara på direkten.
– Jag skulle också uppmana till att hitta rutiner. Om någon av medarbetarna vill ha hjälp med det stöttar vi gärna och ger input.
Bra rutiner och tydliga förväntningar, alltså, så kan man lyckas med fria arbetstider.
Som Sveriges största fackförbund för chefer kan vi ge dig utveckling och professionellt stöd för dig som både är ledare och anställd på samma gång.