Prissätt på ett genomtänkt sätt
Sträva efter att ta betalt för helheten. Genom att se din insats som en lösning på ett problem, i stället för timmar som tickar, blir det lättare att ta rätt betalt, säger Unionens affärscoach Agneta Hoflin.
Sträva efter att ta betalt för helheten. Genom att se din insats som en lösning på ett problem, i stället för timmar som tickar, blir det lättare att ta rätt betalt, säger Unionens affärscoach Agneta Hoflin.
Published 06 March 2020
Det finns inte ett sätt att ta betalt. Det första man bör fråga sig är om priset verkligen är ett viktigt konkurrensmedel, det vill säga: Ökar ett lågt pris chansen att få affären?
– Säljer man ansiktskräm i en webbshop, där priset är lätt att jämföra med andras, är svaret ja, säger Unionens affärscoach Agneta Hoflin.
– Då går det inte att ligga långt över konkurrenterna. Men för den som säljer tjänster, det vi brukar tänka på som att sälja sin tid, ser det annorlunda ut. I det läget är pris sällan avgörande.
Utgångspunkten är att så långt som möjligt undvika att ta betalt för små enheter och i stället ta betalt för helheten
För många branscher finns en standard framtagen av branschorganisationer. Det kan vara ett riktmärke, säger Agneta Hoflin, som dock tycker att man i mesta möjliga mån ska tänka större än så. Den anger nämligen ofta lägsta rekommenderade timpenning och är beräknad för att motsvara löneläget i branschen, med hänsyn till de extra kostnader en egenföretagare bär. Ett annat sätt kan vara att titta på hur branschkollegor har prissatt sina tjänster.
– Jag tycker inte att man ska haka upp sig på timpenning. I stället för timpris rekommenderar jag att man börjar med att fråga sig vilket värde, eller mervärde, tillför jag? Kunden köper inte tid, kunden köper ett värde. Då blir inte frågan vad jag tar i timmen.
Men i många branscher jobbar man bokstavligt talat per timme. Hur ska man tänka då?
– Ja. Om man är massör eller marknadskommunikatör eller tolk eller översättare, då är det ofta så. I vissa lägen kan det till och med vara per ord som man får sätta ett pris. Men utgångspunkten är att så långt som möjligt undvika att ta betalt för små enheter och i stället ta betalt för helheten.
Hur lätt det är att ta betalt varierar helt med vilken typ av tjänst man säljer
Agneta Hoflin tar ett exempel: personliga tränare. De kan sälja sina tjänster per timme, men också i form av ett program eller abonnemang.
– Jag rekommenderar det. Då blir det inte fokus på fel saker, det vill säga på timpris i stället för nytta.
Hur lätt det är att ta betalt varierar helt med vilken typ av tjänst man säljer. I vissa lägen är det svårt att uppskatta vad helheten kommer att innebära, vilket gör timpris tryggt för säljaren. Men även i de lägena menar Agneta Hoflin att man ska sträva efter att ta betalt för mer samlade insatser. Ett sätt är att dela upp uppdraget och i inledningsskedet ta betalt för att göra en nulägesanalys, en uppskattning av vilka insatser som kommer att krävas. I nästa led prissätter man dem.
Som nybliven företagare är det viktigaste att tro på sig själv, säger Agneta Hoflin. Att företaget är nystartat är inte ett skäl till låga priser. Utöver branschstandardens rekommenderade timarvode tillkommer fasta kostnader, och i vissa fall tillfälliga utgifter. Dyrbara lösningar som går utöver den ordinarie verksamheten bör belasta kunden, inte säljaren, säger Agneta Hoflin.
– Jag hade nyligen kontakt med en medlem som fått en förfrågan från en kund om att filma med drönare. Det innebar att han var tvungen att anlita en underkonsult som har en ansvarsförsäkring. Då är det självklart att ta extra betalt för den delen, och att vara transparent kring vad kostnaderna består i gentemot kunden.
Som medlem i Unionen Egenföretagare får du kostnadsfri tillgång till våra certifierade affärscoacher via telefon.
Boka affärscoachning
Text: Jenny Damberg
2020-03-11