Något som jag har lärt mig av att jobba på LinkedIn är compassionate leadership, ett medkännande ledarskap
I sin egen chefsroll har han funderat över hur han kan göra för att få sina medarbetare att känna samma drivkraft. Han försöker visa hur deras arbetssituation kan påverkas av att de tar eget ansvar.
– Istället för att säga rakt ut att man måste ta ett eget ansvar för sin egen kompentensutveckling, kan man lyfta frågan och tala om effekten av att man inte tar ansvar för den. Då blir det annorlunda, säger han.
– Något som jag har lärt mig av att jobba på LinkedIn är compassionate leadership, ett medkännande ledarskap. Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annan människas situation, och förstå det som gör ont eller det som gör någon glad. Men compassion, det vill säga medkännande eller deltagande, innebär både empati och handling. Du känner för personen som du leder men är samtidigt tydlig med varför dina handlingar är viktiga, säger han.
Det var också något han ville visa i poddavsnittets dilemma, då han ställdes mot medarbetaren Amanda, som inte alls var sugen på att börja jobba med helt andra saker.
– Som ledare måste man vara beredd på att hantera situationer som dessa. Det är viktigt att behålla sitt lugn och visa att man förstår situationen, utan att ge vika för de fakta man har. Jag kanske inte sa de rätta orden, men upplevde ändå att hon gick därifrån med känslan av att ha blivit lyssnad på, säger han.
Jag är tacksam för att vi har den företagskulturen och att vår ledare har pratat om det här innan krisen utbröt
Det är knappast en överraskning att ett teknikorienterat företag som LinkedIn har lyckats hantera coronakrisens utmaningar framgångsrikt med hjälp av digitala arbetssätt.
Men utan en väl utvecklad företagskultur saknar de digitala verktygen betydelse, menar Jean Hedayat.
– Vår företagskultur är fokuserad på individer och medarbetare och att alla ska känna sig välkomna, att de ska kunna vara autentiska och känna en tillhörighet, säger han.
– Vi känner att vi har starka band mellan oss och vi har en tydlig tillhörighet. Det skapar en bättre grund än att behöva prata om vikten av att umgås. Jag är tacksam för att vi har den företagskulturen och att vår ledare har pratat om det här innan krisen utbröt.
I dagens situation handlar mycket om att jobba datadrivet och snabbt kunna identifiera de kompetenser som behöver utvecklas och tillsättas
Coronakrisen har accelererat kompetensutvecklingen.
– Nu när arbetslösheten ökar blir det väldigt tydligt att det finns många som behöver tänka om och lära sig nytt, säger Jean Hedayat.
LinkedIn har möjlighet att spela en viktig roll i individers kompetensutveckling.
– I dagens situation handlar mycket om att jobba datadrivet och snabbt kunna identifiera de kompetenser som behöver utvecklas och tillsättas. Sedan behöver man kunna identifiera vilka personer som besitter viktig kompetens men kanske har ett annat jobb just nu eller är arbetslösa. Där kan vi vara ett verktyg, säger han.
Jean Hedayet har sett hur engagemanget har ökat på Linkedins webbplats under coronakrisen. Inte minst är det diskussionerna kring mental hälsa, distansarbete, effektiva team och balans mellan arbetsliv och fritid som har ökat.
– Vi kan se att antalet konversationer bland våra medlemmar har ökat med 55 procent sedan samma period förra året. Alla genomgår en transformation och där kan vi erbjuda en plats att mötas och dela med sig av sina erfarenheter.