I marskampanjen snackar vi lön.
I år är lönesamtalet kanske viktigare än någonsin, så därför vill vi hjälpa alla tjänstemän att komma förberedda till samtalet.
I år är lönesamtalet kanske viktigare än någonsin, så därför vill vi hjälpa alla tjänstemän att komma förberedda till samtalet.
3 av 4 har lönesamtal varje år. Och 8 av 10 som inte förbereder sig innan lönesamtalet är missnöjda efteråt. Det vill vi ändra på genom råd och tips inför lönesnacket.
Vi når ut med vårt budskap via exempelvis film (15- och 6-sekunders) på YouTube och Play, DOOH (alltså digitala utomhustavlor) ljudspot i poddar, Sociala medier och en matig kampanjsida.
Kampanjen består av följande:
En 15 sekunders-reklamfilm går som bumper på YouTube och i Play-kanaler och ingår i Unionens reklamfilmskoncept "Vad gör jag nu?" I filmen ser vi en man som misslyckas på lönesamtalet, eftersom han troligen inte hade förberett sig innan.
En reklamfilm på 6 sekunder som är en nedklippt version av 15-sekunders-varianten men såklart mycket, mycket kortare.
Ljudreklam i Acast/Spotify-poddar med en man som har ett lönesamtal, som går så där halvbra (samma som reklamfilmen).
DOOH (digitala utomhustavlor) med mannen från filmen som helt plötsligt får stora reaprislappar slängda över ansiktet, och budskapet som står är: Sälj dig inte billigt! Få lönetips på unionen.se
Kampanjsida på unionen.se/story/stories/lonesamtal där du hittar artiklar som förbereder dig för ditt lönesamtal (och en som förbereder chefer på att hålla lönesamtal) och ett Quiz som heter Lönesamtals-simulatorn som du kan träna dig på inför lönesnacket. Artiklarna heter bland annat Do's and don'ts på lönesamtalet, 7 tips inför lönesamtalet, Hej chefen! Ska du hålla lönesamtal och mer.