Känner vi att vi bidrar till något större då upplever vi också mening
Att jobba värderingsbaserat handlar inte bara om att följa sina egna värderingar, utan även om att få medarbetarna att känna mening med sitt arbete.
I sin roll som VD i ett konsultbolag innebar det att bygga upp och vinna ett förtroende hos självständiga och kompetenta individer.
– Det gällde att inte gå in och chefa på ett traditionellt sätt. Istället blev det viktigt att sätta fokus på ett högre syfte, för att utveckla verksamheten och göra det meningsfullt att vara en grupp tillsammans. Det handlar om att fråga, vad finns vi till för, vad kan vi tillföra som är viktigt och unikt för att vi skall kunna bidra till någonting större, till vår tids utmaningar. Känner vi att vi bidrar till något större då upplever vi också mening, säger Julia Norinder.
Vi har en tradition av ledarskap som bjuder in till delaktighet. Det finns prestigelöshet, svenska chefer jobbar med sin känslomässiga mognad och självinsikt.
Boken "Värderingsbaserat ledarskap", som utkom i höstas, beskriver den forskning hon inspirerats av och de erfarenheter som hon har samlat på sig under sin karriär, som bland annat inneburit ett arbete inom FN-systemet i Västafrika, nämnda VD-roll på ett managementkonsultföretag samt en andraplats på listan över Framtidens kvinnliga ledare innan hon för fem år sedan rekryterades till Sida.
En drivkraft till att skriva boken var Julias upplevelse att vi i Sverige har en lång tradition av ledarskap som skapar mening och tillhörighet.
– Jag ser att vi har många företag och organisationer som har varit tidiga med att se sitt högre syfte och sätta det i fokus, att inte bara tillhandahålla tjänster och produkter, utan att se sitt sammanhang i samhället. Vi har också en tradition av ett ledarskap som bjuder in till delaktighet. Det finns prestigelöshet, jag upplever att många svenska chefer jobbar ganska mycket med sin känslomässiga mognad och självinsikt, säger hon.
Värderingsarbetet är inget som kan göras en gång och sedan stoppas in i en mapp.
Utmaningen i alla organisationer är att hitta tiden att jobba med de här frågorna.
– Jag har gjort det i många olika sammanhang, både som chef och konsult, det är alltid något som tas emot positivt, vi har en önskan och drivkraft att se meningen med vårt arbete, att koppla ihop det med större frågor i vår samtid, det finns mycket psykologi och forskning som visar att vi upplever vårt arbete som mer meningsfullt om man kopplar det till ett högre syfte. Det är något som det är viktigt att lägga tid på, säger hon.
Värderingsarbetet är heller inget som kan göras en gång och sedan stoppas in i en mapp. Värderingarna lever inte för att de har tryckts på en kaffekopp.
– Det gäller att få till ett samtal som hela tiden pågår, som handlar om vad vi finns till för, vad det vi gör skapar för värde och vilka värderingar som är viktiga för oss för att skapa en god kultur. Det handlar om att få in det här i de vardagliga processerna, att koppla det till dialog mellan medarbetare och chef, att få in det i affärsplanering och strategiarbete. Sedan är det viktigt att använda utvecklingsdagar och medarbetardagar, som de flesta har, till att ta det vidare, säger Julia Norinder.
Vilken betydelse får värderingar när det gäller att lotsa sitt team igenom en kris likt den som just nu pågår?
– Den pågående pandemin innebär en enormt stor osäkerhet för många människor och företag. Som chef gäller det att kunna fatta beslut utan att ha alla fakta på hand. En tydlig inre kompass gör det enklare att navigera i osäkerheten. Att luta sig mot sina värderingar och fundera över vad det går att göra för att leva dessa under krisen är en god hjälp för krisledarskapet. Värderingarna kan också vara en god hjälp för att hålla ihop team som arbetar på distans. Att exempelvis göra en digital workshop i teamet och arbeta både med personliga och gemensamma värderingar är ett sätt att komma varandra närmare trots distansen. Det är också ett sätt att samskapa ett gemensamt förhållningssätt som kan stärka kulturen under den här utmanande situationen.