Så kan du paketera ditt erbjudande som konsult med flera färdigheter
Spetsigt eller brett erbjudande när du ska sälja in dina tjänster? Hur kan du tänka som konsult med flera expertområden?
Spetsigt eller brett erbjudande när du ska sälja in dina tjänster? Hur kan du tänka som konsult med flera expertområden?
Många konsulter har eller skaffar sig fler expertområden än ett för att kunna ha en större bredd. Frågan är dock hur du paketerar de skilda meriterna gentemot kund? Ska du tydliggöra hela bredden eller är det bättre att fokusera på på ett eller ett par speciella områden?
Erik Fors-Andrée är VD på Go Monday, som egenföretagarmedlemmar i Unionen kan få feedback på sin Linkedinprofil från. Han menar att det viktigaste är att utgå från kundens behov, snarare än de egna.
Vilka gemensamma nämnare finns det mellan dina olika kunskaper?
– Vilka gemensamma nämnare finns det mellan dina olika kunskaper? På vilka sätt skulle de kunna vara intressanta för potentiella kunder? Det måste vara utgångspunkten. Utifrån den kan man sedan se till om kunden befinner sig i en särskild situation – till exempel en tillväxtfas – eller riktar sig till en målgrupp som din mångsidighet passar för.
Fotograf: Johan Strindberg
Skulle den gemensamma nämnaren inte tydligt uppenbara sig ser Fors-Andrée en poäng i att snäva in erbjudandet.
– Det man ska ha i åtanke är att kunder rent generellt gillar experter som har ett särskilt specialområde. Det kan finnas en idé att sälja in sig och paketera sig på det sättet, så kan man i ett senare skede, om kunden uppvisar sådana behov, utöka sitt erbjudande. Var spetsig till en början, så kan man bredda senare. Jag tror det är bättre än tvärtom.
En annan väg att gå kan vara att helt enkelt dela upp sin kompetens. Att göra två snygga och lagom hårt packade paket i stället för att försöka pressa ned allt i ett.
– Det kan faktiskt vara bättre att dela upp dem. Antingen genom att ha två olika bolag eller två olika erbjudanden, på sin hemsida till exempel, som riktar sig till olika typer av kunder. Att kunna till exempel ekonomi, bokföring och lagerhantering är alla värdefulla kunskaper, men finns det inte kunder som efterfrågar exakt den kombinationen så är det bättre att hålla de kunskaperna åtskilda.
Risken med ett för brett erbjudande är att man framstår som någon som kan lite om mycket, även om det inte alls är så, menar Fors-Andrée.
– Man kan jämföra det med en restaurang i en mindre stad. Ofta börjar den med en tydlig idé om vad den vill servera, men med åren så kommer önskemål om andra saker. Kanske börjar man servera sushi, kanske provar man thaimat efter ett tag. Även om man rent tekniskt skulle ha kunskapen att tillaga mat från vitt skilda kök så ser den sammanlagda menyn rätt konstig ut. Jag tycker att det handlar om trovärdighet.
Beställ granskning via vår samarbetspartner Go Monday och få personlig feedback av en jobbexpert. Du får återkoppling inom 24 timmar med de viktigaste råden för dig och din profil. Om du vill kan du ställa följdfrågor till jobbexperten via e-post.
Linkedin-granskning
Som egenföretagarmedlem får du kostnadsfri tillgång till våra certifierade affärscoacher, som med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap, coachar dig i ämnen som affärsutveckling, marknadsföring och försäljning.
Affärscoachning
Text: Mattias Dahlström