Sverige måste sluta skillgissa!
För varje minut halkar Sverige efter, på grund av att politikerna, arbetsgivarna, högskolorna inte fattar hur viktigt det är att vi alla utvecklar våra skills, mitt i arbetslivet.
För varje minut halkar Sverige efter, på grund av att politikerna, arbetsgivarna, högskolorna inte fattar hur viktigt det är att vi alla utvecklar våra skills, mitt i arbetslivet.
Published 17 June 2024
Sverige står inför en av de mest omfattande förändringarna på arbetsmarknaden på flera generationer, drivet av digitalisering och klimatet. Men bristen på rätt kompetens är ett allvarligt hinder. En fjärdedel av företagen saknar arbetskraft, och enligt Unionens klubbar är arbetskraftsbristen det största hindret för företagens expansion. Klyftan mellan efterfrågad och tillgänglig kompetens har stora negativa effekter på arbetstagare, arbetsgivare och samhället i stort.
Samtidigt som det råder kompetensbrist är det svårt för yrkesverksamma att lära nytt mitt i livet. Ekvationen går inte ihop!
Ge CSN och Försäkringskassan de resurser de behöver för att effektivt handlägga ansökningar om omställningsstudiestöd. Yrkesverksammas väntan på besked är orimlig.
Nuvarande system för resurstilldelning ger svaga incitament för lärosäten att satsa på utbildning för yrkesverksamma. Skapa ett nytt system som ger universitet och högskolor stabila förutsättningar att erbjuda relevant och flexibel utbildning anpassad för lärande mitt i arbetslivet. Tillför nya resurser till högskolan.
Ge universitet och högskolor öronmärkta pengar för utbildningar riktade till yrkesverksamma, utöver befintliga takbelopp.
I väntan på ett nytt resurstilldelningssystem tilldela Stiftelsen kunskap- och kompetensutveckling, KK-stiftelsen, medel för att hantera en ny modell där samtliga universitet och högskolor kan söka pengar för att i samarbete med näringslivet utveckla och testa nya utbildningar för yrkesverksamma.
Ett effektivt system för lärande mitt i livet kräver att förmåga att validera reell kompetens. Genomför Valideringsdelegationens förslag i utredningen om högskolan.
Fortsätt bygg ut yrkeshögskolan för att möta utbildningsbehovet hos förstagångsstuderande och yrkesverksamma. Inför fördjupningsutbildningar som ger en kvalificerad yrkeshögskoleexamen på ett i stället för två år för dem med relevanta förkunskaper från eftergymnasial utbildning eller arbetsliv.