Man brukar säga att halveringstiden på kunskap är fem år. I elektronikbranschen är den ännu kortare – cirka ett år. Därför får anställda på företaget Power kontinuerligt gå olika kurser. Ja, nästan varje morgon får man till och med en mikroutbildning.
Tänk dig att du jobbar i en bransch där halveringstiden på kunskap är cirka ett år. Det är läget för elektronikkedjan Power.
– Därför behöver vår personal ständig kompetensutveckling, säger Morten Hovland.
Morten Hovland är COO och people development manager på Power, som har cirka 270 butiker och 6000 anställda i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Han säger att man i över tio år medvetet har satsat på att utbilda sin personal. Inte bara för att produkterna utvecklas så snabbt, utan också för att dagens kunder är så pålästa. De googlar ofta på produkter innan de kommer in i butiken.
– Så säljarna måste verkligen vara kunniga för att kunna möta upp dessa välinformerade kunder. Det är ändå därför man går till en butik, för att få vägledning och hjälp, annars kan man lika gärna köpa produkterna på nätet.
De anställda är företagets viktigaste tillgång
En annan tanke med utbildningssatsningen är att man genom att kontinuerligt kompetensutveckla sin personal kan internrekrytera chefer på olika nivåer.
– Rent krasst är det mest effektivt för oss, men jag tror också att chansen att avancera sporrar anställda att vilja lära sig mer, säger Morten Hovland.
Dels har Power kurser i produktkunskap, ett system som kallas Power up, där anställda från hela Norden två gånger om året reser till Norge för att lära sig mer om produkter.
– Då kommer det ett tusental medarbetare från olika länder som får ny produktkunskap av leverantörer. Det händer ju mycket bland annat inom smarta hem, där produkter kopplas ihop.
Men lika viktigt är att lära sig hur man ska bete sig mot kunder.
– Vi vill ha kundvänliga varuhus, och då är våra anställda vår viktigaste tillgång. Redan det första halvåret ska man ha fått två till tre dagars utbildning i ämnet.
Mikroutbildningar – en daglig dos kunskap
Företaget försöker också stärka personalens självkänsla och trygghet i yrket.
– Vi får in medarbetare som är 18–21 år och de behöver ha mod att möta kunder. För det krävs mod att verkligen lyssna in och se en kund när det står tio till på kö. Eller att sälja en tvättmaskin till en kund, när man aldrig har tvättat själv.
En annan del av strategin är mikroutbildningar – en liten daglig dos kunskap innan butiken öppnas, där varuhuschefen och avdelningscheferna turas om att hålla i utbildningen.
– Jag är inte mycket för vanliga möten, men får man lära sig något nytt finns det mening med att samlas i några minuter. Utbildningen kan exempelvis ge konkreta tips kring en produkt eller hur man får nöjda kunder.
Stolt över att företaget satsar på honom
Mahmoud Salman, som jobbar i Barkarby, började i kassan på Power 2023 och befordrades ett drygt år senare till avdelningsansvarig för vitvaror. Han är bara 22 år och säger att när han började på företaget visste han knappt hur man sätter på en tvättmaskin.
– Men tack vare utbildningarna känner jag mig mycket säkrare. Igår var jag i Norge på utbildning. Där lärde vi oss massor om olika alltifrån kaffemaskiner till rakapparater, och så fick jag matnyttig kunskap om robotdammsugare, säger Mahmoud Salman.
Visst har han fått viss kompetensutveckling även på tidigare jobb.
– Men då har jag ofta fått läsa på egen hand. Här ses vi för det mesta och diskuterar saker på våra kurser, då går kunskapen in djupare.
Uppskattar norrmännens fokus på det användbara
Redan första året på företaget hade Mahmoud fått gå ett tiotal längre och kortare utbildningar, och han tycker att alla har varit användbara.
– Jag gillar att norrmännen är så konkreta. De är inte så mycket fina ord, utan har fokus på saker jag kan använda mig av redan idag.
– De mest intressanta kurserna har handlat om vår syn på kunden. Snarare än att sälja till varje pris, ska vi se oss som rådgivare till kunden. Vi ska bygga en långsiktig relation till kunderna snarare än att sälja den dyraste produkten idag, säger Mahmoud Salman.
Stärker lojaliteten till företaget
Morten Hovland tror att företagets kompetensutvecklingsprogram är en win-win-situation för företaget och personalen.
– Vi märker att ju mer kunskap de anställda har, desto längre stannar de i företaget. Delvis tror jag att medarbetaren känner att vi satsar på henne och hennes kompetens, säger Morten Hovland.
– Ja, även på tidigare jobb har jag bett om att få utvecklas och klättra, men sedan har inget hänt. På Power har jag fått både kompetensutveckling och mer ansvar utan att ens ha bett om saken. Självklart stärker det lojaliteten till företaget, säger Mahmoud Salman.
Opinion
Företagsledare, sluta skillgissa!
Vd och HR-chefer prioriterar i högre grad sin egen kompetensutveckling än sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen.
”Har du rätt inställning, kan vi ge dig kunskaperna”
Personlighet och passion är viktigare än ditt CV. Resten går att lösa med kompetensutveckling. Det tänket är en av nycklarna till framgång för hotellkoncernen ESS Group.
ESS Group, som bland annat har Steam Hotel och Ellery Beach House, befinner sig inte bara i en föränderlig värld, utan är i sig ett företag som ständigt växer och förändras. Därför har kompetensutveckling varit både en nyckel och ett måste.
– När jag började för 16 år sedan hade vi bara Ystad Saltsjöbad. Då var det ett ganska sömnigt konferenshotell som levde upp på sommarmånaderna. Idag har vi tio destinationer och 2500 medarbetare. Självklart har detta krävt mycket utveckling, kunskap och kompetens, säger Johanna Dalsjö, som var med och lade grunden till deras utbildningsverksamhet ESS Academy. Idag är hon hållbarhetsansvarig.
Ser till personlighet snarare än CV
Hotell- och restaurangbranschen har sedan många år tillbaka en utmaning i att hitta medarbetare. Men ESS Group har valt att fokusera på personlighet och driv istället för CV, för man kan lära sig mycket bara genom att få chansen att öva.
– Vi letar efter passionerade, personliga och professionella människor. Råkar hen ha erfarenhet av branschen är det bara att gratulera. Men jag tror att om du kan sälja en flygstol så kan du med stor sannolikhet sälja en solstol.
En fördel med detta är att man får in en stor variation av människor, och därmed ny inspiration. Men eftersom många anställda, även i tunga roller, kommer från andra branscher behövs utbildning. Därav startade de för några år sedan ESS Academy med syfte att fokusera på kompetensutveckling. Akademin jobbar dels med att handplocka arbetslösa för att ge dem en utbildning och en chans att komma in i branschen, dels med att utbilda befintliga medarbetare. Linette Nitschke är utbildare och ledarskapscoach.
– Idag har vi ett 20-tal utbildningar för personer på olika nivåer. Det är alltifrån att vara ny som ledare, till självledarskap, stress- och konflikthantering och kurser i att möta en missnöjd gäst. Jag coachar även ledare en och en, säger Linette.
Försöker hitta varje persons superkraft
Man jobbar också med best practice, en metod där man drar lärdom av andras erfarenheter för att hitta de bästa arbetssätten och lösningarna.
– Om jag är konferenschef på ett hotell i Danmark, kanske jag är själv i just den rollen. Därför samlar vi någon gång om året alla konferenschefer, restaurangchefer eller liknande, för att utbyta erfarenheter. Sedan känns det också lättare för dem att lyfta luren och ringa varandra när de stöter på ett problem.
– Vi har alla superkrafter, det gäller bara att hitta olika personers styrkor och dra nytta av dem, säger Linette.
Båda kvinnorna vet att en satsning på kompetensutveckling är ett win win- upplägg. Dels för att företaget ska vara relevant och ha kunnig personal. Tänket öppnar också för möjligheten att rekrytera internt och ge bra folk de kunskaper de behöver för att klara av den nya tjänsten.
– Men det handlar också om att personer som känner sig sedda och satsade på tenderar att stanna längre. Jag började själv som assisterande SPA-chef, men har även varit retreat- och receptions-manager. På pappret kanske det inte såg särskilt lovande ut för mig att gå därifrån till att bli coach och utbildare, men jag sålde in min drivkraft och idé till Johanna. Att jag fick tjänsten var en dröm som gick i uppfyllelses, säger Linette som nu är utbildad NLP-coach.
Betydelsen av att få växa vidare
Av egen erfarenhet inser hon alltså betydelsen av att få växa vidare.
– Det håller drivkraften och motivationen uppe. Det gör att fler vågar drömma stort och kämpa för att komma dit, vilket även företaget vinner på, säger Linette.
Även Johanna är ett exempel på en person som fått växa inom företaget. Hon började som försäljningschef på hotellet Ystad Saltsjöbad, har jobbat som hotellchef, öppnat upp nya destinationer, skapat akademin och arbetar nu med hållbarhet.
– Jag är en person med hög energi som vill att det ska hända saker. Jag hade aldrig hade stannat i 16 år om jag inte getts möjlighet att utvecklas, säger Johanna.
3 tips för lyckad kompetensutveckling
Ett steg i taget. Att gå en treåring utbildning för att sedan omsätta det man lärt sig i praktiken kan kännas övermäktigt. Ibland är det bättre att ta ett steg i taget, öva på det man lärt sig, för att sedan ta nästa steg.
Identifiera aktuella utmaningar, och häng på lärande. Att exempelvis utbilda i coachande ledarskap precis innan medarbetarsamtal gör att utbildningen känns relevant och man får snabbt öva på sina nya kunskaper.
Följ upp med uppföljningsuppgifter och genom att se hur kunskaperna används i vardagen. Allt för att lärande inte ska falla mellan stolarna.
Opinion
Företagsledare, sluta skillgissa!
Vd och HR-chefer prioriterar i högre grad sin egen kompetensutveckling än sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen.