Man brukar säga att halveringstiden på kunskap är fem år. I elektronikbranschen är den ännu kortare – cirka ett år. Därför får anställda på företaget Power kontinuerligt gå olika kurser. Ja, nästan varje morgon får man till och med en mikroutbildning.
Tänk dig att du jobbar i en bransch där halveringstiden på kunskap är cirka ett år. Det är läget för elektronikkedjan Power.
– Därför behöver vår personal ständig kompetensutveckling, säger Morten Hovland.
Morten Hovland är COO och people development manager på Power, som har cirka 270 butiker och 6000 anställda i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Han säger att man i över tio år medvetet har satsat på att utbilda sin personal. Inte bara för att produkterna utvecklas så snabbt, utan också för att dagens kunder är så pålästa. De googlar ofta på produkter innan de kommer in i butiken.
– Så säljarna måste verkligen vara kunniga för att kunna möta upp dessa välinformerade kunder. Det är ändå därför man går till en butik, för att få vägledning och hjälp, annars kan man lika gärna köpa produkterna på nätet.
De anställda är företagets viktigaste tillgång
En annan tanke med utbildningssatsningen är att man genom att kontinuerligt kompetensutveckla sin personal kan internrekrytera chefer på olika nivåer.
– Rent krasst är det mest effektivt för oss, men jag tror också att chansen att avancera sporrar anställda att vilja lära sig mer, säger Morten Hovland.
Dels har Power kurser i produktkunskap, ett system som kallas Power up, där anställda från hela Norden två gånger om året reser till Norge för att lära sig mer om produkter.
– Då kommer det ett tusental medarbetare från olika länder som får ny produktkunskap av leverantörer. Det händer ju mycket bland annat inom smarta hem, där produkter kopplas ihop.
Men lika viktigt är att lära sig hur man ska bete sig mot kunder.
– Vi vill ha kundvänliga varuhus, och då är våra anställda vår viktigaste tillgång. Redan det första halvåret ska man ha fått två till tre dagars utbildning i ämnet.
Mikroutbildningar – en daglig dos kunskap
Företaget försöker också stärka personalens självkänsla och trygghet i yrket.
– Vi får in medarbetare som är 18–21 år och de behöver ha mod att möta kunder. För det krävs mod att verkligen lyssna in och se en kund när det står tio till på kö. Eller att sälja en tvättmaskin till en kund, när man aldrig har tvättat själv.
En annan del av strategin är mikroutbildningar – en liten daglig dos kunskap innan butiken öppnas, där varuhuschefen och avdelningscheferna turas om att hålla i utbildningen.
– Jag är inte mycket för vanliga möten, men får man lära sig något nytt finns det mening med att samlas i några minuter. Utbildningen kan exempelvis ge konkreta tips kring en produkt eller hur man får nöjda kunder.
Stolt över att företaget satsar på honom
Mahmoud Salman, som jobbar i Barkarby, började i kassan på Power 2023 och befordrades ett drygt år senare till avdelningsansvarig för vitvaror. Han är bara 22 år och säger att när han började på företaget visste han knappt hur man sätter på en tvättmaskin.
– Men tack vare utbildningarna känner jag mig mycket säkrare. Igår var jag i Norge på utbildning. Där lärde vi oss massor om olika alltifrån kaffemaskiner till rakapparater, och så fick jag matnyttig kunskap om robotdammsugare, säger Mahmoud Salman.
Visst har han fått viss kompetensutveckling även på tidigare jobb.
– Men då har jag ofta fått läsa på egen hand. Här ses vi för det mesta och diskuterar saker på våra kurser, då går kunskapen in djupare.
Uppskattar norrmännens fokus på det användbara
Redan första året på företaget hade Mahmoud fått gå ett tiotal längre och kortare utbildningar, och han tycker att alla har varit användbara.
– Jag gillar att norrmännen är så konkreta. De är inte så mycket fina ord, utan har fokus på saker jag kan använda mig av redan idag.
– De mest intressanta kurserna har handlat om vår syn på kunden. Snarare än att sälja till varje pris, ska vi se oss som rådgivare till kunden. Vi ska bygga en långsiktig relation till kunderna snarare än att sälja den dyraste produkten idag, säger Mahmoud Salman.
Stärker lojaliteten till företaget
Morten Hovland tror att företagets kompetensutvecklingsprogram är en win-win-situation för företaget och personalen.
– Vi märker att ju mer kunskap de anställda har, desto längre stannar de i företaget. Delvis tror jag att medarbetaren känner att vi satsar på henne och hennes kompetens, säger Morten Hovland.
– Ja, även på tidigare jobb har jag bett om att få utvecklas och klättra, men sedan har inget hänt. På Power har jag fått både kompetensutveckling och mer ansvar utan att ens ha bett om saken. Självklart stärker det lojaliteten till företaget, säger Mahmoud Salman.
Opinion
Företagsledare, sluta skillgissa!
Vd och HR-chefer prioriterar i högre grad sin egen kompetensutveckling än sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen.
För bara något år sedan var alla oroliga: "Kommer AI ta våra jobb?" Larmrapporter om robotarna duggade tätt. Men här kommer den stora överraskningen: AI kan också skapa arbetstillfällen. Ja, World Economic Forum förutspår att tekniken kommer att ge 170 miljoner nya jobb.
Alla har vi hört det: "AI kommer att ta våra jobb!" Så mycket att tanken har fått fäste, men vet du vad? Enligt World Economic Forums, WEF, senaste rapport ”Future of jobs report 2025” kommer AI och tech att skapa 170 miljoner nya jobb till 2030. Det låter mycket. Så vad betyder det egentligen för oss som jobbar i vanliga yrken? Kommer vi att bli arbetslösa eller har vi just fått en ny vän i form av AI?
Svaret är inte helt enkelt, men gissningen just nu är: AI kommer inte att ta allas våra jobb. I många fall kommer tekniken göra oss mer effektiva och frigöra oss från tråkiga och repetitiva arbetsuppgifter. Genom att automatisera det som inte kräver kreativitet eller empati kan vi människor ägna oss åt det vi är bra på – att tänka stort, vara strategiska och ta hand om de delar av jobbet som kräver en personlig touch.
AI – vår nya jobbkompis
Det är inte bara tech-nördar som får jobb genom AI. Enligt WEF handlar det om en hel rad yrken som dyker upp när AI äntrar arbetsmarknaden. Framförallt kommer det att bli stor efterfrågan på dataanalytiker, maskininlärningsexperter och cybersäkerhetsspecialister. Men AI behöver också människor som kan hjälpa till att styra utvecklingen i rätt riktning, som till exempel AI-språkspecialist eller AI-etiska rådgivare – ja, du hörde rätt! Tänk dig att vara den personen som ser till att AI används på ett rättvist och hållbart sätt.
Och det stannar inte här. AI kommer också att skapa helt nya jobbmöjligheter inom andra områden. WEF förutspår att till exempel hälsosektorn kommer att få ett rejält uppsving, där vi kommer att behöva fler hälsoteknologer och AI-läkare som kan använda maskininlärning för att analysera patientdata och skapa bättre behandlingar.
Sedan har vi den gröna revolutionen. AI kommer att vara en stor hjälp när det gäller att utveckla förnybar energi, optimera hållbar produktion och lösa klimatutmaningar. Det betyder fler jobb inom grön teknologi, där människor kommer att behöva analysera och förbättra hållbara lösningar. Där har vi också en stor möjlighet för framtiden.
Traditionella jobb får en makeover
För oss som redan jobbar inom traditionella yrken kan det kännas läskigt att tänka på AI. Det du ska vara beredd på är att många tjänstemannajobb kommer att få sig en riktig makeover.
Tänk dig att du jobbar i kundtjänst. Istället för att svara på samma frågor om och om igen får du möjlighet att hjälpa kunder med de mer komplicerade frågorna där din mänskliga kreativitet och empati verkligen gör skillnad. Eller om du jobbar inom administration eller logistik: AI kan hjälpa till att ta hand om de tråkiga och tidskrävande uppgifterna, så att du kan fokusera på att göra jobbet mer effektivt och kreativt. Lite som att få superkrafter i vardagen.
Och vet du vad? Flera av de nya jobb som AI skapar kommer att handla om att hjälpa oss människor att utvecklas och anpassa oss till den nya digitala verkligheten. HR-specialister som kan hantera digital omställning, utbildningsansvariga som ser till att alla får rätt kompetens för framtiden – detta är några av de nya roller som WEF förutspår kommer att växa fram.
Vad innebär det för Unionens medlemmar?
Så, vad betyder detta för oss tjänstemän? För många handlar det om att vara förberedd på den förändring som AI kommer att föra med sig.
– Den goda nyheten är att AI inte nödvändigtvis betyder att jobb försvinner – det handlar mer om att jobben förändras. För att vara redo för framtiden behöver vi alla hålla koll på våra tekniska färdigheter och se till att vi hänger med i utvecklingen, säger Unionens förbundsordförande Peter Hellberg.
Unionens vill hjälpa sina medlemmar att rusta sig för denna förändring genom kompetensutveckling och att skapa trygghet i denna digitala omställning.
– WEF:s rapport förutspår att de nya jobben kommer att komma snabbare än vi tror, så det gäller att vara proaktiv i att anpassa sig till framtidens arbetsmarknad, säger Peter Hellberg.
Vet du att TRR erbjuder personlig kompetens-coachning? De ger dig koll på framtidsjobb, personligt stöd kring utbildningsvägar och möjlighet att finansiera din karriärutveckling med olika studiestöd. Läs mer på trr.se
Kan du bli medlem?
Vill du få mer att säga till om, på jobbet? Gå med rak rygg genom karriären med en trygg inkomst-försäkring? Vill du kunna ringa och bolla knepiga frågor om din arbetsmiljö och arbetsrätt med kompetenta rådgivare? Kolla här om du kan bli medlem i Unionen.