Integritet i arbetslivet

Unionen jobbar för att integritet i arbetslivet ska uppmärksammas och tas på allvar. Det handlar både om den fysiska integriteten och den digitala. Här har vi samlat många olika artiklar och sidor i ämnet.

Integritet i arbetslivet: ett komplext perspektiv som måste regleras

Rätten till okränkbar integritet är inte ny. Den har funnits på den samhälleliga agendan i mer än ett halvt sekel. Ändå är integritetsfrågan allt annat än löst.

I takt med den snabba tekniska utvecklingen blir frågan om personlig integritet i arbetslivet allt viktigare. Anställda får möjlighet att använda arbetsgivarens IT även privat. Det kan vara fördelaktigt för den enskilde, men samtidigt suddar det ut gränserna mellan privat och arbete.

En konsekvens av jobbets IT är att arbetsgivares potentiella kontroll blir diffus, och i vissa sammanhang svår att överblicka. När personer använder arbetsgivarens teknik privat skapas och lagras data som kan användas för kontroll, utan att den enskilde alltid är medveten om vilken data som lagras och hur den används.

Unionen efterlyser en heltäckande lagstiftning

Även om rätten till integritet är en mänsklig rättighet, så är det inte enkelt att upprätthålla denna inom ramen för arbetslivet. Det händer att rätten till arbetstagares integritet krockar med arbetsgivares rättigheter och skyldigheter. Sådana motsättningar kan hanteras genom lagstiftning.

Unionen anser att regering och riksdag ska utforma en heltäckande lagstiftning kring integritet

Den lagstiftning som finns idag om integritet i arbetslivet är allt annat än heltäckande. Snarare ser den ut som ett lapptäcke. Lagstiftning som rör integritet finns bland annat i grundlagarna, brottsbalken, straffrättslig speciallagstiftning, personuppgiftslagen samt när det gäller medicinska undersökningar.

Dagens lagstiftning om integritet ser ut som ett lapptäcke

I SOU 2009:44 föreslogs en lag om integritetsskydd i arbetslivet. Lagförslaget innehöll bland annat förstärkt skydd vid personuppgiftsbehandling, reglering av kontroll av registerutdrag, reglering av medicinska undersökningar och förbud mot integritetskränkande övervaknings- och kontrollåtgärder. Utredningens förslag blev dock aldrig lag. Därför har vi alltjämt en lagstiftning som inte är sammanhållen. Det möjliggör subjektiva och ideologiskt färgade bedömningar.

Lagstiftning är centralt, men det räcker inte

Utöver att utforma heltäckande lagstiftning behöver vi öka den generella kunskapen om integritet i arbetslivet. I dagsläget är det tveksamt om vi har tillräcklig kunskap om vilka potentiella integritetsrisker som faktiskt finns i arbetslivet. Integritetskommittén jobbar med att kartlägga det.

Unionen har haft kontakter med kommittén där vi fört fram att integritetsfrågan är viktig för medlemmarna, och att aspekten om arbetslivet inte får glömmas bort. I delbetänkandet ägnas också ett helt kapitel åt integritet i arbetslivet. Självklart avser Unionen att fortsätta engagera sig i integritetskommitténs arbete.

Det är fackens viktigaste roll i integritetsfrågan

Förutom att verka för en lagstiftning som skyddar medlemmar från arbetsgivares eventuella användning av integritetskränkande data, är det också viktigt att facken bedriver ett påverkansarbete gentemot arbetsgivarparten, där medlemmars rätt till integritet värnas.

Facken ansvarar också för att skapa material och sprida kunskap om hur och till vad arbetsgivare kan använda data som lagras via jobbets IT, samt för att stödja klubbars och medlemmars lokala integritetsarbete.

Sammantaget ser Unionen ett allt större behov av att lyfta fram integritetsfrågan i ljuset, men detta sker i ett kluster av en mängd komplexiteter.